Visar inlägg med etikett mat. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett mat. Visa alla inlägg
måndag 11 oktober 2010
Hej svejs alla. Idag blir det lammkotletter till middag med klyftpotatis, vitlökssmör och sallad till det med feta och oliver.
Här är lite tips på "stektekniken":
STEKA Lammkotlett
Köttet bör vara rumstempererat.
Torka av köttet på ytan. Salta och peppra.
Snitta fettkant så böjer sig inte köttet.
Stek först på hög värme någon minut.
Sänk sedan till medelhög värme.
När köttsaft tränger upp, vänd. Stek lika länge.
Stek per sida enligt nedan för saftigt kött.
Här är lite tips på "stektekniken":
STEKA Lammkotlett
Köttet bör vara rumstempererat.
Torka av köttet på ytan. Salta och peppra.
Snitta fettkant så böjer sig inte köttet.
Stek först på hög värme någon minut.
Sänk sedan till medelhög värme.
När köttsaft tränger upp, vänd. Stek lika länge.
Stek per sida enligt nedan för saftigt kött.
Stek- | Råvikt | Tillagad | Tillagad | |
tid | gram | matvikt | köttvikt | |
Liten | 2+2 min | 100 g | 60 g | 50 g |
Medel | 3+3 min | 130 g | 80 g | 65 g |
Stor | 4+4 min | 175 g | 110 g | 90 g |
lördag 28 augusti 2010
fredag 23 april 2010
Invigning av grillen imorgon
Vi ska grilla oxfilé och fläskfile
Och till det så serveras:
Bulgursallad med fetaost och granatäpple
Tomat och persikosalsa
Tzatsiki
Parmesan och sardellsmör
Potatissallad med rödlök, oliver och citronolja
Efterrätt blir:
Havtorns pannacotta
Vad tror ni om det??
Och till det så serveras:
Bulgursallad med fetaost och granatäpple
Tomat och persikosalsa
Tzatsiki
Parmesan och sardellsmör
Potatissallad med rödlök, oliver och citronolja
Efterrätt blir:
Havtorns pannacotta
Vad tror ni om det??
söndag 18 april 2010
Super god mat
Denna rätt hittade jag i Buffé tidningen. Italiensk kyckling med en potatissallad. Så jäklars god och fräsch. Ser väl mest grönt ut på bilden men oj vilken favorit den blev
fredag 2 april 2010
torsdag 1 april 2010
Härlig och lätt Middag
Detta bjöd jag på idag, rökt fisk i sallad på: bönor, tomater, blandad sallad, gurka och kokt potatis. Dressingen bestod av lite olja, vatten, senap och vitvinsvinäger. Toppade detta med jordgubbar. Chokladen då, ja vad kan man säga, näääää jag säger inte ett skit
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)