Visar inlägg med etikett mat. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett mat. Visa alla inlägg

måndag 11 oktober 2010

Eko Lamm


Lammet är ekologiskt som vi har beställt. Fan va gott det var, så otroligt mört, smälte i munnen. Mitt råd till er är att beställa lamm i närheten som lovar ekologiskt. Lägg inte era pengar på massa annat skit
Hej svejs alla. Idag blir det lammkotletter till middag med klyftpotatis, vitlökssmör och sallad till det med feta och oliver.

Här är lite tips på "stektekniken":

STEKA
Lammkotlett
Köttet bör vara rumstempererat.
Torka av köttet på ytan. Salta och peppra.
Snitta fettkant så böjer sig inte köttet.
Stek först på hög värme någon minut.
Sänk sedan till medelhög värme.
När köttsaft tränger upp, vänd. Stek lika länge.
Stek per sida enligt nedan för saftigt kött.


Stek-

Råvikt

Tillagad

Tillagad


tid

gram

matvikt

köttvikt

Liten

2+2 min

100 g

60 g

50 g

Medel

3+3 min

130 g

80 g

65 g

Stor

4+4 min

175 g

110 g

90 g




lördag 28 augusti 2010

Dagens middag

Blandad sallad med balsamico dressing, jordgubbar, färsk basilika och feta ost med vitlök och pepperoni. Till det så blir det något så enkelt som kyckling




fredag 23 april 2010

Invigning av grillen imorgon

Vi ska grilla oxfilé och fläskfile
Och till det så serveras:

Bulgursallad med fetaost och granatäpple
Tomat och persikosalsa
Tzatsiki
Parmesan och sardellsmör
Potatissallad med rödlök, oliver och citronolja

Efterrätt blir:

Havtorns pannacotta

Vad tror ni om det??

söndag 18 april 2010

Super god mat


Denna rätt hittade jag i Buffé tidningen. Italiensk kyckling med en potatissallad. Så jäklars god och fräsch. Ser väl mest grönt ut på bilden men oj vilken favorit den blev

fredag 2 april 2010

torsdag 1 april 2010

Härlig och lätt Middag


Detta bjöd jag på idag, rökt fisk i sallad på: bönor, tomater, blandad sallad, gurka och kokt potatis. Dressingen bestod av lite olja, vatten, senap och vitvinsvinäger. Toppade detta med jordgubbar. Chokladen då, ja vad kan man säga, näääää jag säger inte ett skit