torsdag 25 februari 2010

Vad är viktigt här i livet

Ja det kan man fråga sig.

Jag kan tycka att det som är viktigast är faktiskt just
jag. Kan låta konstigt. Men jag tror att man måste börja med sig själv. Mår jag bra kan jag sprida det vidare.
Man kan vara väldigt mån om andra, men man kan aldrig göra skillnad om man inte vet vad man pratar om.
Oki jag har inga barn och de som nu har, tycker säkert att jag har helt fel. Men hur bra mamma är jag om jag inte mår bra, förstå mig rätt nu... Om jag utstrålar glädje och stolthet så förs det vidare. För vilken energi sprider vi egentligen vidare om vi mår dåligt.
Jag har i många fall ansett mig vara en dålig dotter, barbarn, syster, faster, flickvän.....varför, jo jag har inte mått bra. Sönder stressad över att alla andra ska må bra. Att jag hela tiden ska finnas till, tid till alla andra förutom mig själv. Sagt ja till allt, att jag tillslut sitter där och gråter inombords över att dygnets timmar inte räcker till

Jag vill inte heller stressa sönder mig över jobb och åter jobb.Plötsligt så sitter jag där 80 år gammal och kan endast säga, jobba det gjorde jag men inte så mycket mer.....
Jag vill kunna säga, under mitt liv har jag spridit glädje och kärlek. Människor i min närhet har mått bra pga mig. Jag har älskat och blivit älskad. Jag åkte på min drömsemester som jag sparade till och gissa om det var värt pengarna. Jag vill kunna sitta där skrynklig med ett leende på läpparna och känna mig nöjd över mitt liv. Kunna titta på mina barn och barnbarn som är stolta och starka människor.

Vilka funderingar jag har......

Men jag kände mig så himla nöjd efter jobbet idag. Många säger och kanske anser att det är ett skit jobb jag har. Men gud va fel dom har.
Jag jobbar med människor som tackar mig för att jag finns där när hjälp behövs. Att jag stöttar, lyssnar och behandlar de som människor, inte som vuxna som blivit som barn. Jag respekterar och ser bakom sjukdom. Framför mig har jag en människa som levt ett långt liv och varit med om mycket och vet egentligen så mycket mer om livet än jag.
Jag finns där för att slutet på deras ska bli det bästa möjliga. Vilket ansvar......

Detta är någonting jag kommer vara / är nöjd över vilket gör att jag mår riktigt fint....

Ja nu skrev jag ju att jag är nöjd över jobb, men det är så mycket annat jag gör idag som får mig att må bra. Jag har tagit tag i mitt liv genom att respektera den enda kropp jag har. Jag tar mig tid åt sånt som jag tycker är roligt och tar det helt enkelt lugnt. Kan nu säga nej och inte bli rädd för att såra. Jag prioriterar mig själv helt enkelt för vem ska annars göra det.......

4 kommentarer:

  1. Hej Cilla!!!
    Jag tycker du har mycket ratt i det du skriver. Men mamma alskar dig och beudrar dig, tycker du ar oerhort duktig. Sander manga varma kramar och pussar tilldig harifran Thailand Koh Lipe. Mamma

    SvaraRadera
  2. Du ar en dotter att vara stollt over Kram mamma

    SvaraRadera
  3. Fina värderingar du har =)
    Jag tycker det är mysigt och oerhört tacksamt att jobba med äldre människor.
    Och jag tror även att det är lätt hänt att man funderar lite mer över livet då man gör det.. Men det är ju då bara nyttiga funderingar =)
    Förresten, tänkte maila in mitt cv...
    Hade du någon mailadress?
    Om du redan har gett den till mig så måste jag dessvärre be om den igen, minnet är även här bra, men kort =)
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Du har så kloka tankar min vän. Men den enda som har kravet på att du ska vara perfekt är du! Vi andra tycker redan att du är bäst precis som du är med tokerier, snällhet och pms :D

    SvaraRadera

vill säga....